Attila-, Árpád-, István vára ugyanaz a „királyi Fejér", amit Budának is neveztek.
Az elveszettnek
vélt királysági székhelyünk felbukkanása a feledtetésből az országunkban valaha
is elképzelhető legnagyobb tudományos esemény lehet. Hatását lehetne
késleltetni, de biztosan bekövetkezne, és előle nem lehetne kitérni. Mielőtt
bepillantanánk a képzelt Nagy Esemény mozgató gépezetébe, emlékezzünk, majd
néhány töprengő sor után elmesélem, mit láttam a Magasból. A valóságos látványok,
látványelemek megnevezését a fennmaradt történelmi ábrázolataival szembesítem,
majd újra eltöprenghetünk azon, mi lesz a múltunk jövője. Járunk-kelünk időben
és térben, olykor a gondolatok mezsgyéin töprengve.
E Google-felvétel töprengő
fürkészéseink helyszínéről való. Elöl a Monalovác dombja, lejjebb a Harapovác, mögötte
a Sadove kertváros egy kis szelete látszik, jobbra a Majdán fennsíkja.
Hajmanica a neve az egyik határrészének. A Kevély-hegy mögött Üröm és
Pilisborosjenő, a hegyes rész Budakalász külterülete. Töprengjünk el kissé, a
felszíni jelenségeken. A jó megfigyelő azonnal megállapítja róluk, hogy sok
helyen, nagy felületek egykori beépítettségre utalnak: a vonalak, tisztás síkok
épületek nyomai, mesterséges úton jöhettek létre csak, az ember által.
Az építés ellentétes
folyamatát szemlélhetjük alant, egy fényképen. Éppen most dózerolják be egy
történelmi város ősi bejáratának csatornáit, amelyek a város védelmi szolgálatára
készültek, történelmi időkben. A kutató-fürkésző, miközben naiv örömmel veszi
szellemi birtokába a föllelt kincseket, a reménytelenség sötét mélyeibe pillant.
Hol vannak a tudományos élet felelősei, mi a feladata történelmi intézményeinknek,
miért kell a tudósok, régészek helyett áldozni időt, pénzt, fáradságot, az
elismerés reménye nélkül olyanoknak, akiket jóhiszeműen legföljebb lelkes
amatőröknek neveznek a hivatalosok, de segítséget sehonnan nem remélhet. Keserű
kérdéseinktől csak a hazafias érdeklődők, magyar érzésűek szabadítanak meg.
Mégis elindulunk szellemi kalandozásra, térben és időben, a gondolatok
mezsgyéin. Térképpel szereltük fel magunkat: a már említett Pilis-eleji térség
Kevély nevű hegyét,és környezetét vesszük szemügyre, és keressük a magyarázatát
annak, hogy miért tűnik e hely egy elfeledett városnak, melyet Ősbuda néven
keresünk, de amely sok más néven élt városként a történelem során. Egész
dolgozatunk egy alaptételt jár körül. Ősbuda nem lehet más város, mint Fejér,
Fejérvár, és –mivel bizonyos történelmi időkben királyi székhely volt,- Székes-Fejérvár.
Ezért meg kell vizsgálni azokat az ábrázolatokat, amelyek feliratában szerepel
ez a név, vagy szerepel a városnév idegen nyelvű változata. Főképpen a német
Stulweissenburg feliratú
térképeket, városképeket vesszük szemügyre, vagy a még nem azonosított, felirat
nélküli ábrázolásokat. Van egy olasz nyelvű metszet is, melyen az Alba Regale
városnév szerepel. Közben vizsgálat alá veszünk párhuzamokat, például a mai
térkép motívumát egybevetjük a történelmi ábrázolás megfelelő elemével, és
mindkettőről irányítjuk a figyelmet a fénykép vagy a Google-felvétel megfelelő
helyére, az azonosságok keresése és bizonyítása végett. Az oldalt látható
térkép alant kiemelt részletét fogjuk elsőként vizsgálni, ez Fejérvár „hátsó”
bejárata.

Az északkeleti bejárat a Piacvárosba vagy az
északi Elővárosba vezetett be. Van olyan ábrázolás, amelyen mindkét kapu nyitva
van, bár ez háborús időben készült. Mivel a kapu, a mély várárkok és a híd
együtt olyan jellegzetes képi elem-csoportot jelentenek, amely más városban
ezzel azonos módon nem jelenhet meg, fontosnak tartjuk, hogy elidőzzünk a hátsó
bejáratnál. Nézzük meg a „füles” árkot, ezt inkább „tehéncsecs” alakúnak
nevezném, hogy az egyéb párhuzamokat ne is keressem. Az alsó képrészlet alsó
sarkából indulunk el, a barna útvonalon. Ez történelmi út, ma túraút. A kissé
meredek úton, a kis fehér (hátul már beépített) domb mellett haladunk el,
jobbra a ki karikákkal jelzett gyümölcsös, alakja a nagyobb térképen is jól
látszik. Ez az út a Hajmanica mezőn körberajzolja az Erőd alakját, és egy
negyed kör után enyhén emelkedik a Sziget nevű külváros oldalában, ez ma a
Kevély-hegy. (Megjegyezzük, hogy a sárgásbarnával rajzolt utak ősi utak, a
széles maga a Budára vezető főút, és ez a Bécsi-út is. Ma is!) Most menjünk
vissza a fehér dombra. Alul is érinti egy szaggatott vonal, ez is volt bejáró
út. Ahol a barna vonallal találkozik, ott vezetett át a hídon, a kék
„mínusz”-vonalnál. Ezt kell figyelnünk, és majd a domb előtti ”csecs” alakját,
mert e motívumok és a hosszabbító vonaluk jellegzetes módon visszatérnek a most
sorakozó rajzokon.
Íme, az első rajz. (A történelmi rajzok teljes
terjedelmükkel is szerepelnek majd az elemzések között.) Az Erőd északi oldala
látszik, a „kilógó” Palotai-bástya a híddal, a széles várárok. Ebbe csatlakozik
be jobbról (északkeletről) a várárok vonala (a falakon kívül), a jobb felső
mezőben pedig szemügyre vehetjük a külső Palotai-kaput és környezetét. A híd a
domb déli oldala mentén vezet a nagy és kicsi „csecs” közé, és minden további
rajzon így találjuk meg a képét. Két, sőt inkább három falut is látunk,
házas-ingatlanokkal. Az utak a Google-képeken szinte világítanak, mert ezek ősi,
kővel burkolt utak. Jobbra lent: a terület szintén megfelel az alanti
Google-kép ugyanezen területének.
 
A szürke tónusú képen egy palota látható,
valószínűleg a Palotai-kapu és a Palotai-bástya névadója. Ez ősi királyi palota
a közelben állt, az Északi-Elővárosban. A XVII. században élt palotaként,
máskor, a XVII. és XVIII. században kolostorként szolgált. (Maradványai a
Hajmanica síkján nyugszanak, az infra-felvételek szerint is.)
Különleges figyelmet igényel az alanti két kép
egybevetése. Az ősi történelmi metszet és a mai Google-kép részlete az Erődtől
északra fekvő teret, fennsíkot mutatja, jobbra a „füles” külső Palotai-kapuval,
a „hátsó” várbejárattal.
A nagyobb nyomaték
végett, még egyszer közlöm a La Verne-képet, hogy a bejárat jellegzetességét
egybevetéssel ellenőrizzük. Alatta a Google-kép, két változatban, a második
elforgatva, mintha előttünk volna a lehetőség kiválasztani az útvonalat.

Vessünk még egy
pillantást a nagyobb „csecsre”, amint fölfele folytatódik. Hova?-kérdezhetjük.
–Fölfele, hogy az árok körbevegye északon is a várost, bástyákkal, egyéb
létesítményekkel, tekintettel a Sicambriában (Pomázon) létesült Duna-kikötőre. Ez
a vonal is látható, és egy nagy körbástya helye is. A csecs alakú szárazföldi
alakzatot követő árok a körbástya mögött folytatódik, fölfele. A város
fennsíkján (Hajmanica) látunk alakzatokat. Mivel a terület legelőként
hasznosult, a vékony talaj, kövekkel alatta nem volt alkalmas egyébre, mint
legelőnek. Ezért minden, ami látható, és szabályosságot mutat, ősi maradvány
jele. Nézzük a „legelő” úthálózatát: sehol nincs mai út, az ősi vonalak
megrajzolják a város belső szerkezetét. A különféle alakú síkok is az ősi
tagoltság fennmaradt jelzései, mindezeket csak a Google teszi láthatóvá
számunkra Az árok mentén földvárak alapja látszik, a földerődök híddal –az
átjárást szolgálták, a mocsáron, csatornán át, a városrészek között.
Nézzünk egy nagyítást
is! Középen a külső Palotai-kapu árokrendszere. Előtte választani kell a
történelmi utak közül. A jobb oldalin Pomáztól kell jönni, a középső a várárok
mentén vezet (Barátok-pataka), a bal oldali Budakalászról (Lenfonó mgh.), most
ez a kitüntetett útvonal! Ezen elhaladunk a bal oldali domb mellett, az út a
történelmi rajzok által is megörökített útvonal, az Erődhöz. Különböző időben,
volt híd a domb másik oldalán, ez az Elővárosba vezetett, míg emez a
Piacvárosba. A „füles” körüli várárok vezet a nagy kanyar után fölfele. A
földbástyák helye is látszik: ezekről is híd vezetett, a csatornán keresztül a
másik városrészbe.
Itt van a csecs-motívum az olasz nyelvű
hadmérnöki (kém-?) vázlatrajzon is, és oda vezet, mint a többi rajzon: az Erőd
elejéhez. Az Erőd első északi részében ott látjuk az Erődtemplom rajzjelét,
érdemes ezt is megemlíteni. És itt van a „kilógó” Palotai-kapu is, a tervezett
ágyúzás meg is valósult, a tervek szerint: északon lerombolták a Palotai-kapu
védelmi rendszerét. Ez 1601-ben történt, de a vár és város egy évig se
maradhatott a keresztény erők birtokában.
 
A francia metszet városára északról tekintünk,
a csecses, hidas bejárat középtájon látható. A függőleges fal-vonal felfelé az
Erődhöz irányul, lefelé (északra) haladva majd köríti a Piacvárost és a város
egészét is.
Szintén északról tekintünk városunkra a
következő idézett rajzunk szerint, és a helyzet nem változik, a külső Palotai-kapu
árokrendszere ugyanazt a formációt mutatja. A tölgyfából készített híd
nagyszerű építmény volt. A kilógó Palotai-bástya alatt is És íme, még egy rajzi
részlet, példaként. csatorna volt, azaz már a bástya is híddal volt
megközelíthető, és tőle is híd vezet egy szélesebb csatornán keresztül. Ez a
Palota vidéke.
És most lássunk másféle
rajzokat, a vázlatok után. Az természetes, hogy az építményekkel együtt más formát
vesz fel az árokrendszer is, és a híd is másképpen csatlakozik a városhoz. Az
előbbi rajzok egyikénél fölmerült már a kettős bejárat lehetősége. Itt
találkozott egy rajzon a lehetőség, a jobboldali (észak felé) a Piacvárosba, a
baloldali az (északi) Elővárosba visz be. (Az Erőd mindkét oldalán volt
előváros, ezért németül Zwei innere Vorstatt van a térképeken feltüntetve, azaz
„Kettős-Előváros, a korabeli helyesírással.) A mi hidunk pont középen van,
szemben az Erőd mellettivel, illetve ennek a folytatásában, a belső részen. A
két lyukkal ábrázolt híd ugyanúgy vezet a velünk szemben lévő csecs tövéhez (a
jobb oldalon fekvő Piacváros innenső, keleti csücskéhez, mint a vázlatrajzokon.
Innen viszont hiányozna az egyenes folytatás, vagyis a fal, tehát a főhíd a bal
oldali, a vastag falhoz vezető tölgyfa híd köoszlopokra helyezett ácsolata. (A
fal vastagsága tizenöt méter volt.)

Balra
és lejjebb egy-egy -a régi metszetek alapján készült- mai értelmező rajzot látunk.
A baloldali alapproblémát jelez. A jobb alsó sarokba húzott nyíl az északi
irányt jelezné, de arra nincs észak. Arra délkelet van, ha a Castrum és a
kűlvárosok sematikus alaprajzát veszem alapul. Ha pedig a nyilat tekintem mégis
irányadónak, az egész várost el kell forgatnom, egy derékszöggel, azaz 90
fokkal. Ezért van az, hogy már kezd megjelenni a Castrum déli vonalának
közepén, a Monostor-bástya fölött, a rajz jobb oldalán egy nagy templom-féle
képződmény, melyből vélhetően egy bazilika akar kifejlődni. Talán azért, hogy
így feleljen meg bizonyos városképi elvárásoknak.

Leszámítva néhány megfontolásra javasolt
kérdést, a történészek szemléletesen sematizálják a régi metszeteket, ezek
rajzi közléseit. De apró részletekben azért vannak kérdőjelek, amelyek a
beazonosítható terep hiányával függenek össze. A híd például a földnyelvtől
vezet, mert a dombig kell érnie (ahol az 50. szám „nyele” mutatja.) Nem tudják
értelmezni a várárok vonalát sem, az 59. számjelű Szentkirály-földje nem esik
bele az árokba.
Ez a rajz azért is érdekes, mert ábrázolja
a Főtemplomot, az eredeti helyén, ahol a többi történelmi metszet. A „fület”
egy átvágással leválasztották a fennsíkról. Ezt a lenti felvételi rajz is
feltünteti. A Habsburg-hatalom „parancsnoksági kertjében”, a Palotai-bástya
mellett, a csatornán túl, ma is kivehetők az osztások.
A francia metszet is feltünteti a „füles”
kapubejáratot (bal szélen, középen). Körötte a csatorna, a híd is látható! Ha
már ilyen klözel jött a látvány, ismerjük meg kissé. Ez a Hajmanica síkja. A
Magyar Királyság székesfővárosának Előváros nevű része. Mivel ez nem főbejárat,
csak a nagy szintkülönbségek leküzdése árán bírunk itt bejutni. Már a „csecsecs
kapuig” eljutni is erőt próbáló küzdelem. Innen a Castrumba a Palotai-kapun
vezet fel az út, az ostromok fő célpontja ez volt. Ha itt akarunk bejutni,
kerüljük meg a várdombot, és délről könnyebb ma is a mutatvány. Észak
felől vívják a várat a keresztény erők. A kiugró Palotai-bástya az a csőszerű építmény,
a vastag alappal, amire tüzelnek az ágyúk, bár inkább a tőle jobbra lévő
Palotai-kaput lövik. A landsknechtek (gyalogosok) a betörésre várnak, zárt
alakzatban, öt méteres lándzsájukat markolva. Templom, malom, volt királyi
palota, lakóházak a síkon, sok csatorna, falak, bástyák, híd, kapuzat…
Milyen különös érzés ilyen történelmi
rajzokat szemlélni, a múltat látjuk megelevenedni általuk. Maradt fönn rajz a
Palotai-kapu bástyájáról, és a hídról. Igaz, keletről nézünk alá a hídnak, de
innen is érdekes, amint átível a csatornán. Hátul a sík, mögötte az Oszoly-hegy
és a Csúcs-hegy. A falu neve: Ingovány. Az Előváros területe enyhén emelkedik
az Erőd faláig, amit már nem látunk. De az Elővárosét igen, néhány épülettel,
az Erőd tövéből kikandikál egy messzi török kori templom tornya.
Ismét egy történelmi kép részletét nézhetjük,
balra és fönt, amely szintén az északi erődvonalat és előterét ábrázolja. Ismét
egy jellegzetességre hívom fel a figyelmet: az odafönt belógó csatorna darabjára.
A Palotai-bástyától jobbra a négyes osztású Parancsnoksági-kert látszik. Mivel
a kimért földparcellák házas ingatlanok, a földtulajdon kiadásáról, majd a
tulajdon sorsáról értesüléseket szerezhet az a kutató, aki valóban meg akarja
ismerni a betelepítések folyamatát, és a telepesek sorsának, tulajdonlási
viszonyainak alakulását. Mivel most telepesek már nincsenek, megismerhetjük a
földek tulajdoni állapotának történetét, és a földjüktől mégis megvált
telepesek további útját. Ez érdekes feladat. E helyt csak néhol voltak épületek
azelőtt, könnyű lenne megtudni, hogy valóban felépítették-e házaikat az idegen
bevándorlók, ezeknek a házaknak ugyanis nem látszik még a nyoma, és az is
lehet, hogy alap nélküli faházakat építettek. Az alap ugyanis az egész
területen szinte mindenütt kőalap.

Ősbuda, tehát Fejér, vagy Fejérvár, és
Székes-Fejérvár Habsburg-kori felmérései azt mutatják, hogy a hatalom több
elképzelésben is gondolkodott, míg meghozta döntéseit. Az erődítmények
lerombolásának gondolata mellett élt sokáig a megerősítés szándéka is. Ezt
mutatják a vár és város modernizálási tervei, különösen a hadi létesítményeket
illető fejlesztései. E rajzzal szemléltetett
mérnöki gondolat a külső Palotai-kapu hídfőjének
a védelmét szolgálta, és hasonló megerősítést kapott a belső Palotai-kapu és
–bástya előtere is, az olasz típusú ékes erődökkel. Ez utóbbit a
„Parancsnoksági-kertbe” tervezték, az ezt megelőző rajz ábrázolása alapján ugyanis
itt van a birodalmi erők vezérkarának hadiszállása.

 A Palotai-bástyák környékének megismerése
után menjünk át a túloldalra, a Monostor-bástya térségére. A lenti híres képen ezt
látjuk, és a térben a történelem folyását: 1602-ben a török visszafoglalja a
várost. A csatornába belógó, félig kész építmény, és a hozzánk közelebbi, tőle
északra épülő, mögötte az új bejárattal olyan jellegzetes, hogy ilyen összefüggésekben
megismételhetetlen, sehol máshol nem fordulhat elő, mint ott, ahol a rajz
készült. A jellegzetes környezeti elemek: a tájolás és az irányok, a falak és
erődítmények. Az előző kapubejárat, ami maga is összetett képlet: híd, illetve
a híd alapja, helye, a csapóhíd és kapunyílás, a följárat és építészeti iránya,
kialakítása, elemei, fölérkezése, stb. Fönt az Erőd tere, udvara, hátul a
kapubástya, a falak, épületek: oly sok mindennek kell együtt lennie, és akkor
még nem szóltunk a történelmi események másféle megörökítéséről,
elbeszéléséről. A Monalovác dombjának déli oldalán mindezek a jellegzetes
vonások hiánytalanul megtalálhatóak. Igaz, nem látszanak már az épületek, itt
viszont a víz eltakarja a csatorna medrét, amit ma érzékelhetünk megnézhetjük a
szabad szemünkkel és a Google keresőprogrammal. Ahhoz, hogy alaposabban
felkészüljünk a képi elemek és a valóság szembesítésére, megnézünk még néhány
történelmi ábrázolást. A fönti, La Vergne-rajz részlete szintén ezt a tájékot mutatja, a jobb sarokban a meglévő kapuhíd helyével. Lent, az Erőddel szemben
építmény-alapok. Mindkét rajzon látható az egyforma alapú, a csatornába benyúló
bástya mögé ki lehet jönni, mögötte szabad út van, fölfelé. Tegyük még ide a
történészek által megismert, letisztított változatot. Az egyszerűsített rajzból
kiderül, hogy ezt a bástyát a törökök „Uláma pasa bástyájának” nevezték el.
Tehát a jellegzetesen kiálló bástya formáját is megismertük. (Az alábbi rajzon
fölötte ismét ott tolakszik kifelé valami bazilika-féle forma. De a fenti
rajzból is kiderült, hogy a bástya mögött üres tér van, ami kell az utánpótlás
szállításához, és a harcosok mozgásához. A bazilika ezt akadályozta volna, le
kellett volna bontani az útból. És egy Magyar Királyi Bazilika nem lehet
eltájolva észak-déli irányba. Talán érdekes megfigyelés, hogy ez az alakzat a
41-es számot kapta, de a számjelzetek magyarázatai közt nem szerepel a 41-es.)

Hogy még teljesebb
legyen a Monostor-bástya személyiségrajza, bemutatunk még két rajzrészletet
róla. Az egyik felvételi vázlat, megközelítően pontos tehát, a másik viszont
térkép, így séma csupán. Ez utóbbi viszont a felső Erőd részletével együtt
láttatja a leegyszerűsített építmény-jelet. De arra jó, hogy lássuk: a
Monostor-bástya előtt is, -mögött is létesült bejárat, tehát feljárat is volt
az Erődbe. Hozzá kell fűzni: ez a legkényelmesebb feljárati oldal, öröm ezt a
helyszínen megtapasztalni. Az itt készült felvételeket a hozzájuk fűződő
élményekkel együtt ajánljuk.
  Ritka látvány következik,
elakad az ember lélegzete tőle. A délről támadó ostromlókra tekintünk ki a
Város kapuzatán. Az írás takarja az alapjait. Balra a Monostor-bástya és
vidéke, a bal felső sarokban az Erőd teteje, a régi feljárat kaputornya, és a
többi elem, csak épp az 1602-es ostrom összecsapó harcosai hiányoznak a képről.
Wathay Ferenc ezt a jelenetet örökítette meg, itt, mint a harc résztvevője. A
teraszos déli oldal mellett látjuk a régebbi följáratot, melynek a kapuja és a hozzá
vezető híd helye is sejthető. A völgyteknő kialakított csatorna, a
Budai-Külváros felől középen bevezető sötét vonal az ősi római út szegélye,
amely itt vezet át, a középkori kapuzat kissé eltéríti, de halad azért tovább a
Kevély-hegy oldalában, enyhén fölfelé emelkedőn. A két alsó betűsor bal vége
felett látjuk a jellegzetes Monostor-bástya alapját, amelyet jól
megismerhettünk a történelmi rajzok által. Itt elöl játszódnak le a török
harcosok „felkapaszkodási jelenetei” amint a bajtársaik kezéről a vállára
kapaszkodtak, innen felmásztak a befejezetlen magasságú bástyára, falakra, és
máris fönt termettek az Erődben.
Az előbbi képek hatását
is elmélyítjük, ha engedünk a csalogató várkapuk invitálásának: a
Budai-külvárosból az Elővároson áthaladva belépünk a szép, mesebeli várkapun.
Délről haladunk északnak, jobbra (keletre) az Erőd dombja, balra (nyugatnak)
emelkedik a hegyoldal az Elővárossal. Az Erődöt uralja a Főtemplom látványa. Ez
a Magyar Királyság koronázó és királyaink tetemét befogadó sírtemplom. Az
Alba-Ecclesia templom-együttest (a kapubástyától balra) a valóságos helyénél
jóval előbbre hozta a rajzoló. A lenti rajz-részlet ugyanebben az élményben
részesít, a háttérbe mindkét rajzrészlet a hegyoldalt ábrázolja. (Ez ma a
Kevély-hegy.)
 
Ne tévesszen meg senkit a két rajzon egyformán
ábrázolt Bazilika tájolása. A tornyok közt van a szentély. Ez nem megszokott
építési mód, de nem is rendkívüli. A templombejárat tehát hátul és oldalt van,
és szinte minden oldalon kápolnák is vannak a templomhoz építve.
E rajzrészleten a Főtemplom tornyai
„törökösített” formában ábrázolják. Tőle délre (balra) szökőkút, a várkastély
(Burch) épülete, melynek egy tornya van. Az olasz és francia metszeten ezt
óriásinak rajzolják, és lehet, hogy a törökök a megrongált tornyú Főtemplom
eredeti (50 m. körüli) magasságát túlszárnyalva építették újjá az óratornyot. A
mögötte álló prépostságnak nincs temploma.
Az Erőd e részlete is, és a többi Erőd-ábrázolás, amely a
Főtemplomot is ábrázolja, egy kérdést sugall. Miért helyezik a történelmi
írások a Főtemplomot, tehát a Bazilikát máshová, mint ahol a történelmi
térképeken állt. A valódi helye ugyanis az Erőd északkeleti eleje, előtte már
csak a tér és kisebb épületek, kápolnák vannak. A kép bal oldalán pedig, a
prépostság helyén nincsen templom. Nem is lehet, mert a bal oldali bástyák,
kapuk délre néznek, a Monostor-bástya fölé rajzolt Bazilika délre nézne (vagy
északra), szentélyével, vagy az ellentétes oldalon nyíló bejáratával. Mondani
lehet azt is, hogy a prépostsági templomot már régen lebontották. De miért
építették meg egyáltalán, a középkorban, amikor már volt egy bazilika, keleti
tájolású Főtemplom. Tartok tőle, hogy erre a kérdésemre senki nem fogja megadni
a választ. Ha viszont nem tisztel meg jeles történész a válasszal, a nagy
kérdés nyitott marad. És bár dolgozatom nem kifejezetten tudományos munka,
kérdései mégis tudományos válaszokat igényelnek, ezért e munkát eljuttatjuk
nekik. Munkánk jószándékú, a nemzet iránti felelősség jegyében íródott. Ezért
Tisztelettel
feltesszük, íme, jeleseinknek, a hasonlóan felelős válasz reményében.

Van sok templom magában a Castrumban is.
Ám egyértelműen a Bazilika uralkodik minden más templom felett. Büszkén tekint
a kelő napra, az Erőd északkeleti negyedében, közel a falakhoz.
Kissé szabálytalan kör alakúra formázták őseink a Castrum tetejét, erre is figyelnünk
kell a Google-felvételek során, az Erőd sok képen szerepel.
Északkeletről látjuk a Boldogságos Szűz
Fejéri-templomát, az 1601. évi nagy robbanás pillanatában. Súlyosan megsérült a
mellette álló várkastély (Burch), a templom átriuma és tornyai. Ez a legszebb
fennmaradt ábrázolás a Főtemploról, amely bizonyos jellemző és minőséget
jelentő részletek látszati megjelenítésével visszaállíthatóvá teszi, legalább a
képzeletben, eltemetett ősi gótikus templomunk szépségét. A tornyok
csipkézettsége és arcos kördísze, ablakai, a támos pillérek, a szentély és
homlokzat szép tagoltsága méltán tette híressé. Az iszlám céljaira nem tudták
felhasználni, csak raktárként szolgálhatott törököt. Több alkalommal leégett,
ólomfedése viaszként omlott le. Földrengés rázta meg falait. „Magas tornyán az
érckakas csikorgott élesen”-költői sorok és hazafias sóhajok tárgya volt.
Királyi templom, a jelző minden értelmében. Tornyai közt öleli Mátyás
sírkápolnáját: Mátyás király is védelmezte, még életében bástyának alakította
ki a sírszentély hosszabbítását: holta után is bástyája nemzetének! (A nemzet
viszonzása? Hős, győztes hadvezér királyáról, a reneszánsz uralkodóról, a
nemzet naggyá emelőjéről még nem készített filmet.) A Templom igazi drámája nem
háborús cselekményekkel függ össze. Elpusztítása egy kultúra eltörlésének
jelképes része. A kultúra elpusztításához nem fűződik hadászati érdek,
indítóoka csupán a tőle való félelem. Ha Boldogasszony kegyelméből mégis
napfényre emelkedik a Templom, a félelem jogos. A tetteseknek színt kell
vallaniuk. Száll egy ige Esztergom felől: „… vétkesek közt cinkos, aki néma!”
Az Úr elsöpri irgalom nélkül azt is, aki a feltámadást megkísérli szabotálni.
Kissé hosszasan beszélgettünk útközben. Az Erődbe feljutván, széjjelnézünk
kissé, fölé emelkedve hatszáz méter magasságig. Az alábbi felvételt nem
kívántam megfaragni, hadd mondja el nyugodtan, amit láttat. A keleti falhoz két
feljárat vezet, a délihez is, mi az előzőket látjuk, a megnyúlt erőd-eleji
térben. A vonalakat a fő látványhoz viszonyítsuk: a kép közepének motívumához.
Középtől kissé feljebb egy háromszög látható, a bal oldalon, majdnem a szélen,
ennek a vízszintes meghosszabbításán, a nyugat-kelet tengelyen fekszik az Erőd
Főtemploma. (A következő oldalon megnézheti, aki nem találja meg.) Pontosan úgy
mutatkozik meg, ahogy reméltük: zöld reménnyel vibrál felénk. Tornyai elöl kissé szabálytalanul állnak előre. A
szintkülönbség miatt van így, de némi szabálytalanság is lehet benne, a
többszöri átépítés szerkezeti bontásokat is igényelt. A bal sarok világos
foltjához emelkedik az utolsó kialakított feljárat, a délnyugati. Nem szeretnék
itt sokat beszélni, hagyom nézelődni az olvasókat: olvassanak a nyomok között,
tanulmányozzák az évezredek kulturális és antikulturális hagyatékát. Az Idő
lenyomatai koronként leolvashatók a felvételről, és a régészek nem kis örömére,
csalogató jelekkel szolgálnak.
A Sírok Sírja. A Boldogságos Szűz Fejéri-temploma.
A Magyar Királyság szent ereklye-objektuma, szakrális intézménye, a magyar
királyokat fölkenő és halálukkal földi maradványaikat magába foglaló kegyeleti
hely. Úgy temették el, hogy nem lehettünk ott a szertartáson, nemzeti jeleseink
nem tudhattak róla, még a temetési menet sem indulhatott a végtisztességet
megadni neki. Soha ezután magyar ember nem tisztelhette meg királyait,
történelmi uralkodóinak sírhelyét nem kereshette föl sem egy szál virággal, sem
egy főhajtással. És most itt sírok a Sírok Sírja fölött, egy régtől pusztított
nemzet fiaként. Boldogasszony újabb kegyelméért esedezem. Hogy ha méltónak
ítélte nemzetünket királyi koronázó városának és királysági székhelyének
újbóli megmutatására, tegye méltóvá erre a jóra valóságosan is. Hogy tudja
értékelni és értékén felhasználni e nem várt, csak áhított és remélt kegyelmet.
Boldogasszony, Anyánk! Hazánk szólít újra: „Magyarországról, édes Hazánkról ne
felejtkezzél el, szegény magyarokról!”
A két leghíresebb
középkori templomunk alapja. Balra a Boldogságos Szűz Fejéri-temploma, jobbra az
Alba-Ecclesia,. Alul az Alba,együttes látható, a legteljesebbnek mondható
megjelenítésben. A Kevély-hegy oldalában láttam meg, olyan
összefüggésekben,
amelyek között krónikás őseink írásaiban megjelent. Északi oldalán hatszögletű
toronnyal, ami előtt kör alapú nyitott kápolna áll. Kissé lejjebb, külön
kertecskében az Árpád-szentély foglal helyet.Délről kerengőkkel formázott
templomkert csatlakozik az együtteshez.
A közelében még több épület is látszik,
de ezek vannak egymással a legszorosabb összefüggésben, a rajzrészletek is
erről tanúskodnak. Látjuk rajtuk a torony érdekes, többszintű és ablakos
építését, szép oldalán be lehetett jutni a templomba. Az alaprajz sokat
elárul az építészeti alkotás folytatásáról is. A szentély félköríves alapja
mintha oszlopsorral különülne el a hajótól, amely maga is hosszanti tagoltságot
mutat, oszlopsor és pillérek által.
Mivel a teljes térképrajzok még
visszatérnek az elemzések során, megmutatunk néhány részletet, az Alba-Ecclesia
feltételezhető képével. Mivel a képek, térképrajzok központi motívuma az Erőd,
és e mögött a Sziget külvárosban álló Alba-együttes nyugatra több száz méterre
áll, a rajzolónak általában gondot jelent elhelyezése, tehát láthatósága. (A
valóságban általában nem látta.) Ezért bujkál a templom, szinte ügyeskedik,
hogy rákerüljön a képre, társaival együtt, lehetőleg. Felismerésében az is
gondot jelent, hogy az ostromok során megsérült, és le is kellett a tornyot
bontani. Történészi, művészettörténészi, régészi feladat a továbbiakban
megállapítani, hogy a templomosok intézménye milyen állapotban, mekkora és
milyen jellegű felújításban részesült, amikor Mátyás király a pálosoknak adta.
Tehát a fenti kis rajzi részletek az Alba-templom jelenlétét valószínűsítik, a
nem egészen áttekinthető helyzetekben. Fontosságát mégis bizonyítja az a tény,
hogy nem hiányozhat a rajzokról.
A Fejedelmi-szentély
is feltűnik a Templom közelében, a nála lényegesen kisebb, de nem kevésbé fontos,
királysági szakrális intézmény szerepében. Egybe tartozik itt minden. Anonymus
Gesta Hungarorum című művében az 52. fejezet mondja el, hogy Árpád vezért, az
Úr megtestesüésének 909. évében a három forrás fejénél temették el, melynek
vize egy kőmederben Sicambrián folyik keresztül. István király az Alba-Ecclesi
nevet viselő templomot ősapja tiszteletére emelte sírja fölé, Árpád emlékének
tisztelegve ezzel. A magyar törzseket a Kárpát-medencébe visszavezető hős vezér
tiszteletét, a kegyelet
 kifejezését
így tette lehetővé István, a fejedelmi állam megszilárdítója. Mi lett a sorsa
Árpád szentélyének? Joggal kérdezzük. Ha tudunk valamit múltunkról, ezt tudnunk
kell. Az alábbi rajz-részletek segíthetnek közelebb jutni a válaszhoz. A felső,
J. P. Binder metszete 1780 körül készült, alatta, az utolsóként idézett, Pick –
Lenhardt rajzából idézett részlet a XIX. század második felében. Az
Alba-Ecclesia ábrázolásával. A háttérben mindkét rajzon a Kevély oldala
látható, a falak és épületek vonalaival és maradványaival. Mindkét rajzon
beépülve Fejér, Fejérvár, Székes-Fejérvár panorámájába. A kisérő építményeinek
elmaradhatatlan társaságában. Az alsó képen különösen szembetűnő a magas
hegyoldal beépítettsége. Ennek térképi előnyomait leginkább a francia metszeten
leljük meg. A Google-vizsgálódások meglepő és hihetetlen képet mutattak: az
egész Kevély minden oldalról történő beépítettségét. Nem kötelezően egy időben
álltak ezek a „városrészek”. Hihetővé azzal vált, hogy a francia metszet más
közléseit faggatva, a nagyító segítségével a táj és építési környezet
gazdagsága kibontakozott. E rajzok csak megerősítik, hogy székesfővárosunk még
a XIX. század közepén is látható volt.
Az alábbi Google-felvétel az Árpád-szentélyt mutatja meg,
300 méter magasságból.

Itt néma a szó. Sírok térsége.
Foglalkozzunk a síkokkal
is. Egészen különös színbeli és mértani gazdagságnak lehetünk tanúi Fejérvár
fennsíkjainak nézegetésében. Ez a fekete alapú sárga villogás nem egy
szupermodern film kelléktárából való, hanem az Erődtől nyugatra fekvő térség
Google-képe, északnyugatról. Az átlós, lefelé hajló vonal az északi városfal
vonala a nagy árokkal, amely még ma is uralkodó. Fölötte gyümölcsös, majd a
Kevély oldala látszik. A bal sarok felé a szabályos kör alakú kert mutatkozik.
Ez a Szent király-földje. Tőle jobbra fönt az Erőd mögötti szántóföld, amely
fehéren mutatja a történelmi maradványok helyét. A képről áradó
szerkesztettség, emberi céltudatosság nem mai keletű, évezredek továbbadott
öröksége. A mai ember sem rontotta el. Egyelőre. De a mélysuzántás, és a
feltáratlanság nyomasztó helyzet. A város síkjai közül már nem látható a kép
legfelső csücskénél kezdődő, meredek partvonallal és mély árokkal, falazattal
határolt északi sík. (Az északi Előváros és a Piacváros.) Alul a rajz-részletek
: az északi sík hullámos vége (délről), és a ferde, csatornákkal szabdalt
észak, északról. A német felvételi vázlat azért leegyszerűsítő, mert a
parcellák nyilvántartását is tartalmazza. A bevágások mesterségesek, a felszíni
különbségeket a mai térképek is feltüntetik, de nincs meg a régi mélysége, és a
víz hiánya miatt nem látszik ennyire. Azt hiszem, megelégedhetünk ilyen pontos
megfeleléssel is. De egyes helyeken a felvételen is látszanak a parcellák
határai! Egy talányos érdekességről is szólnom kell. Mértani vonalak látszanak
a Google-kép bal felső mezőjében, egy- egy pontba összefutó vonalak, azaz két
vonalnyaláb. Az összefutás pontjai egy-egy vonalon fekszenek, amelyek egymással
derékszöget alkotnak. Szívesen venném, ha valaki megfejtené ezt a talányt is.
Jelenlegi válaszom a kérdésre, hogy a két vonal, és rajtuk keresztül a többi
is, az alagút-rendszer része.
A síkokról beszélve, a
város nagy sík területe mesterséges kialakítású. Itt, a nyugati végével
szemléltetve, a síkot körbefutó várárok partja egyenletesen meredek és magas,
meg kell vele küzdeni, ha itt akarunk felkapaszkodni. Legtöbb helyen még falak
is határolták, vagy erős sövény, ahol fal nem kellett. Ezen az árkon csak híd
segítségével lehetett átjárni a másik városrészbe. A felvétel részleten az Erőd
és az északi Előváros kapcsolódását látjuk, a falak természetesen hiányoznak az
igazi szemléltetéshez. Ezen a fennsík-darabon is látjuk a sok építmény nyomát,
melyet hordott a hátán, és viseli még most is a mélyben az alapjait. A
következő, teljes képen együtt látjuk a nagy várárok vonalát, a keleti külső
Palotai-kaput is ,a város másik végével. Ez még nem a külső árok és külső
falazat, mert a nagy ároktól fölfele, északra (Pomáz) még csak a Piacváros
kezdődik. Ez a városrész is Sicambria volt, minden bizonnyal, a város
szerkezete ma is őrzi a római nyomokat. Azon túl már a Duna jelentette a
védelmet, melynek kikötője Sicambria és majd Buda volt, Fejér, Fejérvár,
Székes-Fejérvár. A kikötő a székesfőváros és az ország kereskedelmének,
külkapcsolatainak része és bonyolítója volt. Az Erőd előtti sík
középtáján kiszélesedő árok vonala nagyon szép. Fő vize a Majdán-nak
elkeresztelt patak, Barátok-patakának is írják a nevét térképeink. A kép jobb
oldalán caatlakozik bele a délről érkező csatorna, amely körbefolyja a városrészeket,
a várost, és a Budai-Külvárost is. De ebbe folyt bele a Kevély-hegyről és az
elővárosi dombokról érkező és belőlük kifolyó víz és termálvíz is. Ez a sánc
volt bizonyára az avar védelem vonala is. A parton, az innenső és túloldalon
masszív felületeket láthatunk: erőd-dombokat vagy domberődöket, amelyeket híd
kapcsolt össze ellenerődjével a túlparton. Nézzük most a belső csatornát, az
Erőd körül. Alul látszik. Benne a pillérek illetve oszlopok helyével, melyek a
Palotai-bástya nagy hídját tartották. Az a földalakzat, amelynek közepén a
fehér pont van, szerepel a rajzokon, alatta a csatornával. Még egy megfigyelési
pontot jelöltem meg: a nagy csatorna kiszélesedő közepét, amely egy érzéki női
szájhoz hasonlít. A térképrajzok ezt is ábrázolják, az Északi-Előváros és a
felfelé emelkedő Piacváros között.
Nem szívesen teszem, de sajnos,
elkerülhetetlen, hogy idézzük a Székesfehérvár történetéhez fűzött rajzi
értelmezéseket. Meg kell állapítani róluk, hogy jók, és annak a területnek a
történelmi rajzai alapján készültek, amelyről ez a Google-felvétel is. Csupán a
nyilat kell a helyes irányba fordítani. És meg kell egyezni a névhasználatot
illetően. Ezután csak örvendeznünk kell, hogy a sok szép kutatási eredmény
megszületett, és további sikereket kell elérni.
Megismétlem két
rajzrészletnek a közlését, hogy az előbbi jellegzetességet kiemelve
összevethessük a rajzi
 
  ábrázolást a valóságos
képpel. Vélhetően nem kell bizonygatnom, hogy a rajzok erről a fejéri
valóságról készültek. Arra a kérdésre, hogy miért nem kellett ezt a városhoz a
vízszinteshez képest kb. 20 fokos emelkedéssel „hozzá karéjozott” pomázi
városrészt hozzákapcsolni falazattal a Sziget városrészhez, a helyi földrajzi
viszonyok adnak választ. A nagy mocsárba nem kellett falazat. A csatornáról
tehát megállapítható, hogy
a Google-figyelés
meglepően eredményes volt: még ott is kimutatta a hajdan volt várárok szép
vonalát, ahol a tájnak már meg kellett volna feledkeznie az egykori nagy
vizekről. A tájnak jó az emlékezete! A baloldali részleten még egy pillantást
vethetünk a város síkjának nyugati végére, amiképpen a Habsburg hatalom mérnöke
laza könnyedséggel megörökítette a fodros vonalú várárkot, vagy inkább
csatornát. A Palota-bástyától is búcsút veszünk. Az Erődtől elkülönült bástya
tartja a kettős hidat, amely alatt, a bástya két oldalán a csatorna vize lassan
folydogál, mint a béke ideje, észre sem lehet venni a folyását. A francia
metszet részletét is fent közlöm. Síkokról lévén szó, a város síkjait ez az
alkotás egységként kezeli: világos színnel szerepelnek, egybefüggően
ábrázolva. A kapuzattól kelet felé, a Dunához közelítve lenyúló földnyelven már
a váron kívüli török temető látható. A sík esése meredek, nagy
szintkülönbségről tanúskodik. Nem tartozik szorosan a tárgyhoz, mégis itt
mutatom meg külön azt a képi elemet, amely segített eligazodni az égtájak
között, és amely élő megfelelője a csatorna világával rokon: a kígyót. A
francia térképen ez védelmezi az északi irányt. Lefelé van tehát észak, a város
síkja és egésze ezért keleti-nyugati tájolású. Balra, azaz keletre folyik a
Duna, jobbra, tehát nyugatra van Csobánka, amely a zár, retesz szerepét
töltötte be a királyi város védelmében. És ezután, -a síkok összefoglaló
bemutatása jön, a legteljesebb Székes-Fejérvár felvétel, amely azonban még
mindig nem foglalja magába a Duna-menti részeket és a „királyné várát”. Össze
kell vetni a teljes ábrázolást a teljes valósággal. Ez meg fog történni: a
dolgozat másik felében a föllelt térképek szemléje és a fejéri területtel való
azonosítása következik. De addig is, a királyi síkok ürügyén lássuk, a
történészek rajzi összegző vázlata (séma-rajza) hogyan állja meg a helyét a
Fejérrel való azonosításban. Alatta a Google-képen a valóságos terület,
amelybe pontosan berajzolható a fenti, de meg kell figyelni a rajzolás menetét,
és a rajzolatot eredményező körülményeket. A nyugatra nyúló keskeny földnyelv
végén ott vannak a védelmi vonalak, a háromszög is! A színes képen le kell
szűkíteni a területet a várfal vonaláig, és megkapjuk a vázlat vonalát. A
lefelé hullámzó terület a Kevély-hegy rajzolata. Fent, északon a rajzon
bábufejnek látszó
vonal a
Szentkirály-földje, a felvételen erre hull rá a téglagyár füstjének fekete
árnyéka. A település, Pomáz, még most is az ősi vonalak mentén fejlődik. Szépen
látszik a rajzon a külső Palotai-kaputól (csecses híd) fölfele lendülő vonal,
amint kikanyarítja a régi és a mai települést is! Alul, a Budai-Külváros Erődbe
csatlakozó vonala mentén (Üröm területén) jól látszanak a földben az ősi épületek
nyomai. A többi berajzolt falu helye is mind megvan, és látszik a külszínen. A
rajz jobb sarkában a „hármas út vidéke”:Buda és Bécs fele!

 Összefoglalva,
elmondható, hogy a modern történészek vázlatos rajzi összegzésében a síkok is,
a tájrészek és városrészek is jól vannak feltüntetve, és használhatók a
valóságos Fejér – Ősbuda területein való ájékozódásban, ha az ősi rajzok tájolását
követjük. Itt lent még közlünk két szép képet a vég nyugati védelmi háromszögéről.
Még ez a vég is gazdag ősi építészeti nyomokban.
Az úton menni kell. Nem is gondolunk arra,
hogy előttünk kik jártak rajta. A Kevély-hegy oldalában enyhén emelkedő úton
egyszer csak a gerincre érünk anélkül, hogy elfáradnánk. A jó római úton a
Sadove északi oldalán, Buda felől indulunk, a Pilisbe. A római út elvisz a déli
kapubástyák és a Monostor-bástya vidékéről, a Sziget külvárosba, az
Alba-Ecclesia templomhoz, és tovább.
Köszönet a tudás és remény őrzőinek!
A Turán folyóirat novemberi
számában megjelent Deák Csaba-írás Sashegyi Sándor kutatásait méltató, emlékező
soraira e köszönet a válaszom. Igen, itt vagyunk már az Ősbuda-egyenlet
megoldásának közelében, Ősbuda kapujánál, még ha a kapu túlságosan széles is
ahhoz, hogy a bejárat nyílását célba vehessük. A kereső jeltelenek és jelesek
élén most mintha dr. Lánszki Imrét látnám ehhez legközelebb, a nyílás előtti
szellemi térben. Ha látásom bizonyosságát feltárom, ezzel Deák Csaba
Ősbuda-megoldását is fölülírom, pontosabban szólva, kiegészítem. Alapvetésemet
most fogalmazom meg, abban a hitben, hogy minden leírt észlelés meg fogja
erősíteni ennek igazát. Azt állítom tehát, hogy Óbudán találjuk meg Ősbudát is.
Minden térképi ábrázolás a mai Buda fölé helyezi Óbudát, Alt Ofen, Alt Offen,
Buda Vetus néven, és ennek a területnek a valódi Ősbuda-jellegét, az
”ősbudaságát” megerősítő körülményeket és jellemző vonásokat hosszan lehet
sorolni.
Hogy mégsem lett Óbudából
Ősbuda is egyúttal, ennek sok magyarázata van. Leginkább az a kifogás – és ez
nem jelentéktelen apróság, hanem szinte kizáró körülmény – hogy nem kerültek
elő az egykori hun uralkodói központot (Etzilburg), a fejedelmi székhelyet
(Sicambria), Árpád fejedelmi központját igazoló építmények. István nevezetes
létesítményei, köztük a Boldogságos Szűznek szentelt Fejéri-templom, vagy az
Alba-Ecclesia. Itt nem kívánok azzal foglalkozni, hogy ugyanakkor miért nem
nyugodhatunk meg Székesfehérvár királyi központként való elfogadásában. Csak
jelzem, hogy vélhetően Bradák Károlynál többet a tárgyhoz nem szükséges
hozzáfűzni. Az „olasz metszet” elemzésében idézem majd egyik fő tételét, egy
Székesfehérvár nevű város elhelyezkedéséről. (V. ö.: Bradák Károly: Fehérvár –
fehér folt. Püski Kiadó, Budapest, 1999.) A megnevezett történelmi objektumok
közelében ott kell lennie Felhévíznek is, a malom-vidéknek is, a városnak a
Duna közelében kell lennie, de a Pilisben is. Mindezek a körülmények együttes
jelenléte szükséges az „ősbudaság” tényének megállapításához. De mintha
eljutottunk volna a megoldásig. A krónikás hagyaték és oklevél-irodalom, a
továbbélő közvélekedés feltételei együttesen fordulnak elő egy olyan térségben,
melyet részleteiben többen megtaláltak már, és az ismert játékkal szólva,
„melegszik” a helyzet… Kimondhatjuk, egyféle összegzésül, hogy Ősbuda Óbudának
felel meg, ha Óbudát a valódi, egykor természetes módon ismert, de már
elfeledett teljes kiterjedésével tartjuk számon. Észleléseim összegzik minden
eddigi keresőnek, kutatónak a fáradozását abban a megállapításban, melyet
megállapodás követhet, hogy ugyanis Ősbuda a kiterjedt Óbuda. Kiegészítve ezt
azzal a közkeletű, és történelmi dokumentumok által bizonyított tudással, hogy
egyúttal megegyezik Ősbuda a Fejér, Fejérvár nevű várossal, és mint királyi
székhelyt, megilleti a székes-előtag is. Székes-Fejérvárról fogunk tehát
beszélni.
Az
infra-felvételen látható az egyes korok építészeti lenyomata. A kőmaradványok
és a megbolygatott talaj beszédes emlékeket őriznek. E a Castrum darabkája
(sötéten), tőle északra az előváros, amint emészti őt a kőbánya, az Erődöt is
szorongatva. Így emésztik fel történelmünket a századok, ha nem védi meg a
magyar nemzet kiküzdött értékeit.
|