(Listázva: : 343-294 )
Fordított sorrendben | Következő 50 >> |
dengisz | 343. | 2009.10.11. 14:14 |
Az Isszik-kurgánban talált ezüstcsésze szkíta-hun nyelvű felirata http://www.virtus.hu/?id=detailed_article&aid=78907 | ||
soprroni Vendégként | 342. | 2009.10.02. 09:05 |
A sumer nyelvben a: szu, sza szub szintén szájat jelent, szaku pedig zsákot. Az ősnyelv szavait megtalálhatjuk a finn és a magyar nyelvben is, például az élő, eleven finnül: elävä. | ||
➤ 342 hozzászólása |
petoimre Vendégként | 341. | 2009.10.01. 17:07 |
A szkíta-hun nyelvben a szá ill száh szájat jelent. Akkor a szkíta és hun nyelv is finnugor... | ||
➤ 341 hozzászólása |
petoimre Vendégként | 340. | 2009.09.23. 19:56 |
Jó lenne kiterjeszteni a névtörténeti vizsgálatokat, térben és időben. | ||
➤ 340 hozzászólása |
Janka László Vendégként | 339. | 2009.09.23. 11:52 |
Ősbuda kutatásánál hívnám fel egy nyelvi emlékre a figyelmet. Amikor megemlítik, hogy a budakalászi kőbánya alatti rész Harapovác néven ismert, akkor a név jelentése is érdekes adatot őriz. Az 1690-ben betelepült szerbek számos korábbi török hely-, és dűlőnevet őriztek meg a környéken. Ilyen az itt említett Harapovác is, mely eredetileg a török harabe = rom, omladék szónak az elszlávosodott változata. Hasonlóan maradt meg Pomázon a Dera patak, dere törökül patakot, patakvölgyet, folyóvölgyet jelent. Ilyen szó a Meselia is, ami a török meše = tölgy, tölgyes szóból származik. A török uralom idején a területet a budai vilajet kiszolgált katonái és tisztségviselői kapták meg, így például Üröm, egykori török birtokosa után kapta török kori nevét, Kuru Kavga = csupa veszekedés jelentésű ragadványnév. A XX. század elején, amikor a csobánkai szerbek a Kevély borosjenői oldalán mentek gyalog a Széna téri piacra a rózsáikkal, akkor egymás közt azt mondták: "Idemo na kurikavge." Ők ez alatt azt értették, hogy kakaskukorékoláskor indulnak, mert már nem ismerték a szó eredeti tartalmát, hogy Üröm (Kuri Kavga) felé, nem pedig Pomáznak. Több, mint 30 török eredetű dűlőnév maradt meg a környéken, ami csak úgy volt lehetséges, hogy az egykori török népesség között szép számmal élhettek délszláv népcsoporthoz tartozók, akik a harcok után visszatelepültek. Dömör kapu = Demir kapija = Vaskapu Tavan = tető Tapan = talp Klisza = kilisze = teplom, templomdomb Hajmanica = Alimanica = német rét Ziribar = Ciribar = Čil Bairi = Kopasz hegy Csajerszke = csaire = kaszáló Salabasina = šala basina = basa helye stb. | ||
medcare Vendégként | 338. | 2009.09.19. 11:09 |
A "sza" lehet, hogy szájat jelent. Az én olvasatomban, amennyiben igaznak ítéljük, hogy a ma magyarnak mondott nyelvünk egy szakrális, a teremtést tudó csoport nyelve volt és ugyanúgy a teremtés Ígéje, Tana szerkesztette, mint a világunkat és a Világunkat, akár a fraktálokat a gépeink (mert ezek szabályszerűsége is csak ebben gyökerezhet), a teremtés tana alapján inkább a "sza, szá, sze, szé, szi, szí, stb..." a színekkel, a növekvő fénnyel, a kiáradó energiával lehet kapcsolatban. Elég zöldnek tűnhet e pár sorom, de megfontolandó, hogy az Isten az Íge által teremtett, az Íge viszont csak az Isten "Szájából" fakadhatott (forrás - gondolj a fraktálokra). Jómagam érzem... ennyi... lehet, nem tudom jól átadni, de érzem, hogy működik... remélem ad módot rá, hogy másokkal is megértessem vagy ha nem... :): | ||
dengisz | 337. | 2009.09.18. 16:04 |
Ibér írás, és szkíta-fajú lovas-nomád állattenyésztő népcsoport a franciaországi barlangokban: http://www.virtus.hu/?id=detailed_article&aid=77625 | ||
dengisz | 336. | 2009.08.20. 17:49 |
Egyszer azt írtam, hogy az igazán nagy előrelépés az lesz, ha kiderül végre, milyen írás van a bajóti Jankovich barlangban talált csont pálcavégen. Ennek kora 15-20000 év. Tudom már, IBÉR írás van rajta. Gyerünk hozzáértők, olvassuk el! A szavak alapján talán következtethetünk a nyelvre. Viszont azt nem állíthatjuk, hogy hazánk területén ez a népcsoport volt az őslakosság, csak akkor, ha tömegével fel tudunk mutatni ettől a kortól kezdve olyan leleteket, amelyeken ibér írás van, (azonos nyelvűek) egészen a szkíták megjelenéséig! Innen válik igazán érdekessé, mert tudunk-e felmutatni olyan bizonyítékokat, amelyek az ibér írású őslakosság folyamatos jelenlétét támasztják alá? | ||
dengisz | 335. | 2009.08.01. 19:49 |
Kedves Kréta! A rébusz szó titokzatos, talányos jelentésű, azaz számunkra nem ismert elv alapján működő. Üdv.! | ||
➤ 335 hozzászólása |
kreta Vendégként | 334. | 2009.08.01. 17:02 |
koszonom dengisz, de az utolsot nem ertem: szamodra ismeretlen, vagy ez lenne a neve? | ||
➤ 334 hozzászólása |
dengisz | 333. | 2009.08.01. 07:56 |
Kedves kréta! Erre gondoltál? ideogram: fogalomjel logogram: írásos, vagy képi szimbólum pictogram: képjel ideograph: fogalomírás acrophonic principle: szókezdő alapelv (folyamat, amelyben a szójelből betű lesz) rebus principle: ismeretlen alapelv | ||
➤ 333 hozzászólása |
kréta Vendégként | 332. | 2009.08.01. 00:01 |
Segítséget kérek, mi a magyar megfelelôje a következô szavaknak: | ||
➤ 332 hozzászólása |
dengisz | 331. | 2009.07.30. 04:52 |
A felsőszemerédi felirat Közös munkára kérem az íráskutatóinkat! Van egy olyan magyar vonatkozású feliratunk, amely a mai napig megfejtetlen, és a jeleit nem tudtuk besorolni egyetlen jelkészletbe sem. Eddig volt néhány bizonytalan próbálkozás, számokat véltek kiolvasni, ez alapján datálták 1482-re. Az a kérésem az íráskutatókhoz, hogy most az egyszer tegyék félre mindazt, amit eddig a tudomány dogmái kőbe véstek. Itt most egy egészen új dolog van születőben, amihez „szűz kézzel” szabad csak nyúlni. Ami most következik, azt úgy tudom, soha senki nem fogalmazta meg. A Kárpát medencében létezik még egy írásfajta, amelyet eddig nem tudtak azonosítani, mert ha azonosítani lehetett volna, akkor el is tudták volna olvasni, és az olvasat nyelvét értelmezni. A dolog csak a bizonytalan találgatások szintjéig jutott, amelyek tudományosan nem megalapozottak. Ez az írásfajta véleményem szerint az indiai írások körébe sorolható. Az igaz, hogy a mai napig sem sikerült az indiai írások közül egyértelműen besorolnom egyetlen csoportba sem, csupán annyi állapítható meg, hogy igen közeli rokonságban van a brámival. Az indiai írások csoportjába tartoznak a teljesség igénye nélkül: karoshti; brami; devanagari; gupta; uigur; tibet; java; batak; sinhala; tokhar; siddhamatrka; modi; maurya; bhatiprolu; sunga; kushana, kshatrapa. Ami minket valószínűleg ezek közül érdekelhet, az főleg a brámi, kusán, maurya abc. A brámit modellezték már az arámiból és a föníciaiból. Írásiránya jobbról-balra, és balról-jobbra is ismert volt. A brámi szótagos írás. Kr. e. V. századtól Kr. u. V. századig használták. Mivel a Kárpát-medence-i leletek közt jó néhány olyan felirat található, amely a brámi eredet felé mutat, meg kell vizsgálnunk ezt is. A kérdésben egyelőre csupán feltételezések merülhetnek fel mindaddig, amíg további kutatások ezeket meg nem erősítik, esetleg cáfolják. A brámi eredet felé mutató legmarkánsabb felirat a felsőszemerédi. Amit még egyértelműen brámi eredetűnek vélek, a nagyszentmiklósi kincs feliratai közül azok, amelyek nem görög feliratok, és egy kicsit hasonlítanak az ótörök, és székely jelekhez. A mai napig nem tudtuk azonosítani, hogy az milyen abc volt, mert olyan abc-ről nincs tudomásunk, amelyikben ezek összes jele szerepelne, viszont lennie kellett egy abc-nek, amely ezeket tartalmazta, és ennek a brámi adhatta az alapját. Ezzel írták a nagyszentmiklósi kincs feliratait, és esetleg a szarvasi tűtartót is. Brámi írásnak gondolom még a Holdvilág-árok kürtős barlangjában található jeleket. A kürtő alatti két jelből álló szó olvasata brámi szerint: SZA.DA. (A hun nyelvben a szaa~száj jelentésű. A „SZA.” Szótaghoz kapcsolódó „DA.” rag a száj szónak szájadék értemet ad.) Ha megnézzük, mit ír a Wikipédia Szada településről, megdöbbenünk: A Szada név finnugor nyelvből származik és valaminek a száját, bejáratát jelenti. Gödöllő felől nézve a település pont egy völgy bejáratánál van. Ez bizonyítja a felirat olvasatának helyességét, azzal a kis megjegyzéssel élve, hogy a Szada név NEM! a finnugor nyelvből származik, különben beleesünk abba a hibába, hogy a szekér húzza a lovat. Gondoljunk arra, kik is lehettek az avarok? Eddigi kutatásaim arra a felismerésre vezettek, hogy az avarok, egyik fő nemzetalkotó részünk, kusánok voltak. Mert hol is éltek a kusánok? Így már nem is olyan meredek azt állítani, hogy az avarok India felől jöttek. Kik hagyták hátra a nagyszentmiklósi kincset? Ha az ember a domborművek ábráit jobban megvizsgálja, és összeveti a kusánok leleteivel, arra a következtetésre jut, hogy a nagyszentmiklósi kincs kusán hagyaték, és azért van némelyiken görög felirat, mert vándorlásuk során ott éltek a görögök mellett egy ideig, velük kereskedtek, mielőtt bejöttek a Kárpát-medencébe. Lehetne itt sok dolgot felsorolni, többek között történetíróink fennmaradt történelmi témájú műveiben keresgélve, hogy kik is éltek ez idő tájt a görögök mellett. Még merészebbet gondolok, de ez ismételten további kutatás tárgya lehet, hogy a kusánokat (vagy az ászikat) nevezték királyi szkítáknak. Az avar sírok egyébként is gazdagabbak a hun síroknál. A várhun, uarchun szóban én az úrchun (chun~ember, harcos) kifejezést látom, amely megkülönböztette a többi hunoktól őket. Ahhoz már az én tudásom kevés, hogy felgöngyölítsem az ügyet, hiszen nem vagyok történész. Az avarok nyelve szkíta-hun volt, ezt források is említik. A kevés fordításból, amit a brámi szövegek alapján megjegyeznék, hogy ez a szótagokból álló szkíta-hun avar nyelv azért legjobban mégiscsak a sumérhoz hasonlít. Szerintem Mezopotámiából vándoroltak fel Afganisztán, Baktria, Észak-India felé. Onnan később egy részük elindult visszafelé, amelynek végcélja a Kárpát-medence volt, és hoztak magukkal egy indiai írásfajtát. Az látszik, hogy a felsőszemerédi felirat tipikus brámi, a nagyszentmiklósi feliratok írása már változáson ment keresztül az eredeti brámihoz képest. Úgy tudom, az avarok két hullámban érkeztek a Kárpát-medencébe, ez azt mutatja, hogy a felsőszemerédi felirat régebbi, mint a nagyszentmiklósi. A holdvilág-árok feliratai az első avar betelepülés idejéből származik, éppúgy, mint a felsőszemerédi. Az indiai Maurya-dinasztia királya volt Asoka, (Kr.e. 270 – Kr.e. 232) aki hátrahagyott egy brámi írású törvényoszlopot. Itt említeném meg azt, hogy az Erdélyben fennmaradt Babba-Mária kultusz a maurya-néphez köthető, Bha.bha. maurya, a maurya nép istenanyáját jelentette, és nem Jézus szülőanyját, Máriát. Később „összemosták” vele. Itt éltek az ászik is, akik lehet, hogy azonosak a mauryákkal, már csak az Asoka név miatt is úgy tűnik, továbbá az ászik lehettek a későbbi jászok ősei, és az is könnyen előfordulhat, hogy a nagyszentmiklósi kincs az ászikhoz köthető, ez megmagyarazná az erdélyi Babba-kultusztt, amennyiben az ászik azonosak a mauryákkal, és a későbbi jászokkal. Ez itt csak eszmefuttatás, további kutatást igényel. A felsőszemerédi felirat jeleinek azonosítása nem is olyan egyszerű dolog. Mivel eddig nem ismerték fel a brámi írást magyar leleteken, így a brámi irányába sem folytak kutatások, ez még viszonylag „szűz” terület. Jó-e, vagy sem, de én ott átom a felirat utolsó jeleiben a PA.TE.SZI. szót. Ha ez valóban jól lett azonosítva, akkor újabb kérdéseink lehetnek, vagy helyére kerülhet néhány eddig kérdéses momentum történelmünkben. Az a téves elképzelés, hogy a felsőszemerédi felirat pálos rovásírás, nem állja meg a helyét. A Pilisben is sok olyan feliratos kő van, amely brámi írású. A bráminak külön jelei vannak a számokra is, tehát, ha brámi szöveghez nyúlunk, ajánlatos a számok jeleit is figyelembe venni. Ezekről azt hinni, és terjeszteni, hogy pálos rovásírás, egyszerűen botorság. Azt kérném az íráskutatóinktól, hogy ne támadják egyből, hanem vizsgálják meg, és olvassuk el közösen. Kérem azt is, hogy ez ügyben kutassunk tovább úgy, hogy a dogmákat ne vegyük figyelembe, mivel az írásról eddig kialakult elképzeléseinkben ez az írásfajta eddig nem kapott semmilyen szerepet. | ||
dengisz | 330. | 2009.07.24. 05:34 |
Ezt kiegészíteném még azzal, hogy a vas neve ferrum, ami a hun verisi (vörös)nevéből eredhet. V=F /verrum~ferrum/ | ||
dengisz | 329. | 2009.07.24. 05:23 |
Nekem eszembe jutott valami, bár lehet, hogy butaság. A vas kísérőjelensége, hogy vöröses por keletkezik mellette, és az őskorban ezt festéknek használták, de sok helyen találtak olyan sírokat, ahol a halottat ezzel szórták le. Az angolban a vörös neve red, ruddy. Nem származhat-e ebből a ruda? | ||
➤ 329 hozzászólása |
soproni | 328. | 2009.07.23. 15:26 |
Egy rövid kiegészítést tennék, miután belenéztem a hun szótárba. Tom jelentése vas, tom igazi jelentése bizonyára „tomb, azaz tömb”, nyilván a vasat is tömbökben szállították, úgy kereskedtek vele. Tom a vas jelzője! Ennél is érdekesebb a gyémánt hun neve: salgaruti. A salga jelentése: villogó, fényes, ragyogó, ruti pedig a hun „rüte, rüti = kemény szóból következtethető. Ruti t/d váltással: rudi, amit keresünk, valószínűleg kemény fémet értettek alatta. | ||
soproni Vendégként | 327. | 2009.07.23. 09:24 |
Kedves Dengisz és Guba György! Hogy Rhodosz jelent-e Rudast, nem tudom, de bizonyára hallottatok Rudabányáról. Nevét a fémbányászatról kapta, a vason kívül régen rezet is bányásztak itt. Szóval „ruda” jelenthet fémet, vasat vagy rezet. Rhodosz neve jelentheti bármelyiket is, de én a rézre tippelnék. A réz és a bronz fontos kereskedelmi termék volt valamikor, talán a rhodoszi kikötőbe szállították messzi földről a réz vagy bronzrudakat. Így lehet még az is, hogy a fémhez (rézrúd, bronzrúd)jelzőként használt „rúd” szóból alakult ki Rhodosz neve. Talán Kréta erről többet tud. Rhodosz az egyik legismertebb görög sziget, de az ókori világ 7 csodája közé tartozott a Rhodoszi kolosszus 36 méteres bronzszobra, melyhez 12 tonnányi fémet használtak fel és Héliosz istent ábrázolta. Később a szobor ledőlt és 900 évig feküdt, míg az arabok, akik elfoglalták, elvitték a rézlapokat. | ||
➤ 327 hozzászólása |
dengisz | 326. | 2009.07.23. 04:22 |
Kedves Soproni! A magyar nyelvészek világelsők kellene, hogy legyenek, mert a nyelvünk kulcs a régi nyelvekhez! Ez itt most csak egy kis játék, nem tudom, lehet-e valami alapja: Egyiptomi uralkodók neveiből szemezgetve: Ameni Keman (Ameni Tuman) ~örökös vezető Amenhotep (Amenhoteu) ~mindenható Mutnedzsmet (MTN DZS MT ~ Matun idzs..) Dzsedher (Idzsed úr) Egyed? Teósz (hoppá! "Esziszkü ben volaj szava, iszia szava volaj THEOSZ velé iszia Theosz volaj szava" Irmaatenré (Jiri maa ten ur / jawr maa ten ur) ~Híresföld Istenura / Legelő földjének Istenura Dzsedkauré (Idzsed Kuri) ~elsőköri Innen jut eszembe, a mezopotámiai nevek közül Kuri-galzu ~felső hatalmi köri....stb. | ||
dengisz | 325. | 2009.07.23. 03:46 |
Kedves Guba György! Szerintem igazad van a Rhodosz névvel kapcsolatban. Már csak azt kellene kitalálni, mit jelentett a rudas szó? Kapásból még két nevet tudnék mondani: Rudra, ez talán indiai, és van egy egyiptomi libu törzs-beli uralkodó: Rudamon. A dinasztiák közé nem számolt libuk nomád törzs voltak Líbiában, akik i. e. 805 és i. e 732 közt hatalmuk alatt tartották a deltát. Rudamon (i.e. 750-745) Ankhor (i.e.745-736) Az azért mégiscsak feltűnő, hogy Rudamont Ankhor követi a trónon. | ||
Ghuba Vendégként | 324. | 2009.07.22. 19:48 |
Mit gondoltok, a "Rhodosz" név jelenthet Rudas-t? | ||
soproni Vendégként | 323. | 2009.07.22. 14:25 |
Kedves Dengisz! Gratulálok, biztos vagyok benne, hogy megfejtésed közel jár az „igazsághoz”. Amit a „hivatal” válaszolt, nem lep meg csak elkeserít. Legszívesebben visszakérném azt a pénzt, amit 42 év alatt adóként befizettem és az állam az Akadémiára és az ilyen kutatókra fordított! „Csak” annyit bizonyítottál, hogy a honlapon közölt hun nyelv valódi, nem kitaláció, segítségével ősi szövegeket lehet elolvasni. De mi ez ahhoz képest, hogy a drága pénzen kiküldött, az állam pénzén kiképzett régészek hoznak haza néhány széttört cserépdarabot! | ||
➤ 323 hozzászólása |
dengisz | 322. | 2009.07.22. 09:50 |
A minap olvasgattam a szudáni el-Hassa-i ásatások publikációit. Találtak ott kos-szobrokat, és meroitikus írást. A kutatók azt állítják, hogy az írást el tudják olvasni, de nem tudják értelmezni, nem értik a szöveget, és nem tudják milyen nyelv az. A hír: index.hu/tudomany/blog/2008/12/17 Kus nemzé Nimródot, ki ősapánk volt. Ha Nimród ősapánk volt, a kusok nyelvét nekünk érteni kell. Ebből indultam ki. Kár, nagyon nagy kár, hogy nem áll rendelkezésemre teljes szöveg, csak néhány szó. Ha nem is tökéletes, de érzékelteti, hogy milyen nyelv is volt. A sumér, és a hun nyelv segítségével ki lehet bogozni a szavak értelmét. ......................................................................................................................... Arkamaniqo ~(ark amaniqo) gyertyavigyázó pap (hun: jerka~gyertya, sumér: umun~főpap) Arkamani ~(ark amani) gyertyaőr pap Adikhalamani ~(adi khal amani) szövetségőr, esetleg malomőr pap (hun: khália~malom, khalka~szövetség, kala~hal) adi khal amani esetleg lehet még a hal-adót beszedő felügyelő Arnekhamani ~(arnekh amani) árnyékfelügyelő pap Amaniszlo ~(amani szlo) felvigyázó (..?..) esetleg szülés-felügyelő pap Amenisakheto Ameszemi ~(amen isa kheto ame szemi) őriz mindendenesetre két őrszem (hun: amena~minden isa~mindenesetre) Amanakhabale ~(amanak habale) északi őrnek, észak őrpapjának (hun: havald~észak) Amanirenas ~(aman irenas) felügyelőért, (papért) (hun: irente~valakiért, valami iránt) Amanakhareqerema ~(amanak hare qerema) varázslat körének felügyelő papja (hun: hare~varázslat) Teritegas ~(teri tegas) gyógyír-tegez, gyógyír-tartó (hun: teri~gyógyír, thegisz~tegez) Nawidemak ~(nawi demak) forróság ellen (hun: nawaar~forróság /a nyár szavunk eredete/ dima: ellen) Amanitore ~(amani tore) gyógyító pap (..?..) (hun: teri~gyógyír) Natakamani ~(na tak amani) nem tagja a papoknak (..?..) (hun: tag: része valaminek, tagja valaminek) Arensznufisz ~(aren sznu fisz) medence vizének felügyelője (..?..) (hun: jawr~medence, a pisz, fisz pedig a víz szavunk) Sanakadakheto ~(sana kada kheto) két kapuvédő (hun: sant~védelem, sumér: ka+pa~kapu, esetleg kud~kút) Peszeto ~vezető, irányító Slqene ~létező, de fényjelző is lehet (hun: salkin~létezni, salgin~villanni) Szebiumeker ~szépiahalász (sumér: makar~halász) Szarapisz ~sárosvíz, sárvíz (hun: sár~sár) ........................................................................................................................... A papok feladata volt különféle dolgok felügyelete, irányítása. Az aman szó szerintem két értelmet is magában hordozott, a felügyelő, és pap szó nehezen különválasztható. Elküldtem az elemzést a Szudánban ásatást végző régészeknek. Gondoltam, talán megér nekik annyit, hogy utánanézzenek, de ezt kaptam érte válaszul: "Nem akarlak megbántani de szakirányú nyelvészeti képzetsség hiányában, semmi kedvem, hogy alternatív "nyelvészeti" fórummá alkítsuk ezt a tudományos ismeretterjesztő oldalt. Ha nem szó szerint, de véleményem nagyrészt egyezik ezekben a témákban Pálfi Zoltán kollégám itt olvasható írásval: " szkeptikus.blog.hu/2009/05/25/mi_a_tortenettudomany_es_mi_nem_az Én nem állítom, hogy az általam beazonosított szavak minden esetben tökéletes olvasatot adnak, sőt! Csupán figyelemfelkeltőnek szántam, hátha ez irányban is elkezdenek kutatni. Ugyanis néhány szó egy az egyben ott található a hun szószedetben. Ez nem lehet véletlen. Ha a háromnegyed része melléfogás, amely az én tudatlanságomból fakad, akkor is üvölt az a maradék, amely a szószedet szavaival azonos!!! Én azért megkérdezném a nagyokosokat, miért kapják a nyelvészeink a mi adófizető-forintjainkból a fizetésüket? | ||
dengisz | 321. | 2009.07.13. 13:05 |
Kedves Kréta! | ||
➤ 321 hozzászólása |
kréta Vendégként | 320. | 2009.07.12. 22:51 |
Ne éld bele magad, kedves Dengisz, a kutatókkal együtt ki fogsz ábrándulni. A PK Za 12 egyike a Libation Formula (Áldomás képlet) szövegeknek, melyeket főleg kőedényekre, “áldozati” asztalkákra vésve találtak mindig hegytetőn levő szentélyek közelében. Azért beszéltek a kutatók formuláról, mert szépen beosztották a szavakat, persze a mából visszavetítve, az első szó áldozat vagy az isten neve, a második helynév, a harmadik áldozó stb. Szó sincs semilyen képletről, legfeljebb megszokásról, utánzásról. A szövegek az elhunythoz szólnak; istenek, helynév, személynév nélkül, de van amelyik név nélkül is nagyon személyhez szóló, pl: Átélve ódik tetted, szodé bitor okán, ó’szó-szóróm. Önerőként ipanőmnek segéde: innej béke. A szodé bitor akkor mohó bitorlás volt, ma jó üzleti érzéknek mondanánk. A kérdéses szóból kihagytál egy betűt: A-TA-I-*301-WA-JA = AT_IL_V_L_ = ÁTILVeL = ÁTÉLVe vagyis túléve valakit. A -VaL/-VeL itt a –va/-ve állapot jelző régies formája. Az agyagtáblácskákon a minosziak a teljes kiírás helyett az ½ (FéL) jelét használták társító ragként. Ebben a formában már eszedbe se jutna a FIA szó½ (szóval!) összevetni. | ||
➤ 320 hozzászólása |
soproni | 319. | 2009.07.12. 12:23 |
Kedves Dengisz! Ami a Csiki Székely Krónikát illeti, sokan támadják, hamisítványnak tartják. Még senki sem tette fel a kérdést: igazat írt-e vagy nem? Attól még igazak lehetnek a benne leírtak, ha tényleg Sándor Zsigmond írta 1795-ben és nem1533-ban íródott. Nyilván nem légből kapott történeteket írt le, legfeljebb kiegészítette, kibővítette a leírtakat, de mindenki ezt teszi!! Halon lehetett Alán, a „h” betű sokszor megjelenik vagy eltűnik a szó elején. Eulie lehetett „Hülie”, de lehetett „Ölő” is (az „ö” betű hiányában. Ábrán (máshol Ábrám) neve nekem kakukktojás. Mintha a Bibliából kelt volna ki Ábrahám! Ezt elvetném! Nem szívesen „előzöm” meg Krétának feltett kérdésedet, az „A-TA-I WA-JA”-val nem is foglalkoznék, mert nem értek hozzá, de annyit hozzá tennék, hogy a héber Ezekiel ben Búzi kr. e. 623- 651 között élt (ha igaz?), a minoszi írások pedig 4000 évesek! Vagyis Ezekiel próféta könyve jóval később íródott, abból a minosziak nem írhattak le semmit! Fordítottja inkább lehetne. | ||
dengisz | 318. | 2009.07.11. 18:47 |
Kedves Kréta! | ||
dengisz | 317. | 2009.07.08. 19:53 |
Elgondolkoztató: | ||
dengisz | 316. | 2009.07.04. 06:14 |
Ez bizony érdekes. Nekem meg az jutott eszembe, hogy Budin Khalézi, Budakalász törökök szerinti neve, (ha jól emlékszek) bödön halászokat jelenthetett. A bödönhajókon halászókat. KALA=HAL | ||
➤ 316 hozzászólása |
kréta Vendégként | 315. | 2009.07.03. 22:58 |
Ime Ciprus még egy jasszos neve: Nea Iousiniani. Jó lenne tudni mihez képest új (nea). | ||
dengisz | 314. | 2009.07.02. 03:17 |
Mit gondoltok, az Ázsia szó jelenthette-e Ásziát, az Ász (esetleg Jász nép élőhelyét? Gondolok arra, hogy esetleg innen kaphatta a nevét. | ||
➤ 314 hozzászólása |
dengisz | 313. | 2009.07.02. 03:13 |
Köszönöm, kedves Kréta! Nem hasonlít a szöveg ahhoz, amit olvasok. Csak megakadtam egy hasonló kifejezésen, és arra gondoltam, hogy ugyanaz a szöveg. | ||
➤ 313 hozzászólása |
kréta Vendégként | 312. | 2009.07.02. 01:28 |
Adalék a jászok (ászok) nyelvéhez: Anatólia délnygati részét Asia/Asiya/Ashiya-nak hívták, ALatta Ciprust, vagy egy részét ALasia/Alashiya néven ismerték (Alföld, Al-Duna). Ciprus, vagy egy részének másik neve pedig Makaria volt. A LinB kutatók a ma-ki-ro-ne (M_K_R_N_) szót Magirion/Magirios isten nevének olvassák és MaG gyökű szavak jelzik Apollo és Zeusz isteneket is (magasztos, magasságos, és igen magnus, csakhogy a latinoknak ekkor még nyoma sincs!) 1. Az írásjelek hangértékeit olyanok határozták meg akik nyelvében nincs gy hang/betű. 2. a ciprusi graffiti szövegéből világos, hogy az ie. III. században ott még beszéltek magyarul, 3. ugyanolyan rebelliós hangon mint a császárt lemarházó jász ősünk. | ||
kréta Vendégként | 311. | 2009.07.02. 01:22 |
Kedves Dengisz! A SI-RU-TE szó több, főleg kő “áldozati” edényen szerepel. Itt van egy, KO Za 1: ATEL_V_L_ T_R_S_ D_P_L_ IDA UN_K_N_S_ IP_N_M_ S_R_T_. Nem tudom hogyan olvassam visszafelé, kiváncsi vagyok te találsz-e valami értelmes közlést. Ha itt még menne is, mit kezdenénk az agyagtablákkal, melyeken a szavakat záró ragoknak külön jele van? | ||
➤ 311 hozzászólása |
soproni | 310. | 2009.07.01. 17:32 |
Kedves Dengisz! | ||
➤ 310 hozzászólása |
dengisz | 309. | 2009.07.01. 14:57 |
Kedves Soproni! Neked volt igazad abban, hogy a várhunoknál A v tulajdonképpen u volt Tehát úrhunok. Nem lehet, hogy ők voltak a királyi szkíták? Tudok is erre egy nagyon régi avar eredetű dalt: Hej vára, vára, Nada vára, vára, Diófa tetejébe, Annak a levelébe, Hej vár vedd be, Hej vár vedd be! Az első két sor szinte érintetlen: Hej uram, uram, nagy uram, uram Figyeljétek a dallamot, biztosan ismeritek, és utána ennek a másiknak a dallamát. Teljesen ugyanaz. Ez is régről maradt fenn, csak elváltozott. Antanténusz, szórakaténusz, Szóraka-tiki-taka-alabala-bambusz! | ||
dengisz | 308. | 2009.07.01. 14:48 |
Kedves Kréta! Ha nagyon szépen megkérlek, elolvasod azt a táblát, amelyiken a SI-RU-TE-JA szó szerepel alulról-fölfelé, és jobbról-balra? Ne törődj azzal, hogy van-e értelme. Nem is fontos kiegészíteni a mássalhangzókat. Köszönöm előre is. | ||
➤ 308 hozzászólása |
SzekeresS | 307. | 2009.07.01. 14:10 |
Valamelyik nap találkoztam a szójegyzék eredetének cáfolatával. | ||
➤ 307 hozzászólása |
soproni | 306. | 2009.07.01. 12:01 |
Kedves Sanyi! | ||
➤ 306 hozzászólása |
kréta Vendégként | 305. | 2009.07.01. 04:15 |
Kedves Dengisz! Amikor szerves írásról van szó akkor kérdésedre a válasz nem egyszerű. A Linearis A írást főleg balról jobbra, a sorokat fentről lefelé, de az egymás fölé írt ragokat lentről felfelé olvassuk. Vannak (kisebb számban) fentről lefelé és jobbról balra olvasandó szövegek is, és olyan is melyben ugyanaz a szó oda-vissza olvasható és olvasandó (az a meglepő, hogy erre olyan kutató jött rá aki nem érti a szöveget). Valamilyen jel, a betűk írányultsága, az anyag amin az írás van, az írás helye, helyzete, valami biztosan elárulja, hogy milyen írányba kell olvasni. Én nem találtam a krétai korpuszban SIRUTEJA szót, a SI-RU-TE-JA az 4 jel átírása Younger szerint, amit azért használok mert a Lineáris A jelei kevés számítógép jelkészletében (fonts) található meg. Ez a 4 jel Godart és Olivier átiratában *41-*26-*4-*57 lenne, magyar átiratban a S/SZ_R_T_J/L_ váz felel meg a jelekenek, mely a szövegkörnyezettől (mondat, az írás helye, stb.) függően lehet: SaRuTáJa, SéRTőJe, SöRTéJe, SűRíTőJe, SZáRíTóJa, SZuRToL, stb. de egy halott társhoz szóló szövegben csak SiRaTóJa vagy SZeReTőJe lehet. | ||
➤ 305 hozzászólása |
SzekeresS | 304. | 2009.06.30. 20:35 |
Kedves Soproni! | ||
➤ 304 hozzászólása |
dengisz | 303. | 2009.06.30. 19:55 |
Kedves Kréta! Van egy nagyon-nagyon fontos kérdésem! A táblák szövegét alulról-fölfelé, és jobbról-balra olvasod? Netán fordítva: fölülről lefelé? Kérlek válaszolj, mert egy kövön (ami nem mínoszi) megtaláltam az egyik mínoszi szót, amely így hangzik: SIRUETAJA. Ezzel kapcsolatban van egy sejtésem, de tudnom kell az olvasási irányt. Köszönöm! | ||
soproni | 302. | 2009.06.30. 19:17 |
Kedves Sanyi! | ||
➤ 302 hozzászólása |
dengisz | 301. | 2009.06.30. 15:49 |
A jazig azt jelenthette: jászok, ászik, csak úgy egyszerűen többesszámban. Egy nép. | ||
dengisz | 300. | 2009.06.30. 15:47 |
Szövegtöredék, hun és örmény betűkkel leírva (SzKhB/490) | ||
SzekeresS | 299. | 2009.06.30. 15:39 |
Kedves Soproni! | ||
➤ 299 hozzászólása |
soproni | 298. | 2009.06.30. 14:00 |
Kedves Sanyi! | ||
➤ 298 hozzászólása |
SzekeresS | 297. | 2009.06.30. 06:21 |
Kedves Soproni!
| ||
➤ 297 hozzászólása |
kréta Vendégként | 296. | 2009.06.29. 23:52 |
Kedves Dengisz es Soproni, valójában mindegy, hogy miből indulsz ki, a TeR, TéR, TúR, stb. gyökökre épülő szócsalád egy egész tudományos TáRházat alkot, mely nyelvészeinknek “hála” ZáRva marad a diákok előtt, noha mindegyik buksijában ott szunnyad évezredek összegyüjtött tapasztalata. Az indo-európai nyelvészek, példának okáért, megállapítják, hogy a TúRó görög szó. Pont. Miért éppen ezzel a szóval illették a görögök ezt a TeJ-TeRméket? Ez a kérdés fel sem merül. Csak úgy felbüffent Kosztának egy szó tejivás közben, oszt aszonygya, hy (bocs, Soproni, de Koszta görögül hűgetett!) ez jó hangzik, csinálok hozzá egy tejterméket! És lőn túró. De nem lőn világosság, ugyanis: A TúRó úgy készül, hogy a SaJ-TáRban < TeJ-TáRban (*34-TI-RI = ZS/S_T_R_) megaludt TeJből (TI-*301 = T_L/J_), TaRhóból a TúRó-nyű > TáRos-nyű (fésű tárolóval) = TaRisznya (TA-RI-NA = T_R_N/NY_) kinyűvi a tejnél TaRtósabb túrót és TáRolja. Ha nincs tarisznya egy TöRt és TiLózott kenderből szőtt TeRítő (TE-RO-TE = T_R_T_) vagy TöRölköző is megteszi, a lényeg, hogy ezeken a TüLLhöz hasonló, ritkára szőtt anyagokon fennakadjon a túró, mint a nyúl a TűR/TőRön (TA-I- *123 = TŰR). Az anyagot keretre erősítve SZűRőt (SE-RO = SZ_R_) kapunk, segítségével készül a SZéRdék (szüredék), SZiR (így hívják a szlávok a túrót). Őseink a TúRót TöRlítették, SZeRítették, TeRemtették TeJelő (TE-JA-RE = T_J_L_) állatok TaRhójából. A túró az első technológiai TeRmékek egyike. Valójában itt két teljesen különböző alapanyagú termelési folyamatot „írtunk” le: a túró készítését tejből és a csatlakozó, a folyamatot léíró műszavak gyártását gyökszavakból. A szóképzés tükrözi a természeti, technológiai folyamatot: hasonlót hasonlóval. Ez a csodálatos emlékezeterősítő (mnemonic) módszer nélkül, légből kapott szavakkal, nagyon nehéz, ha nem lehetetlen, lett volna útjára indítani egy összetett termelési folyamatot. Sőt, van itt egy harmadik azonos alakú (izomorf) folyamat: a gondolkodás jelképei nagyjából a gyököknek felelnek meg, tehát a megértés folyamata is megközelíteleg jól leírható ezekkel a gyökökkel. A túró készítése, a termelés leírása és végiggondolása azonos alakú (izomorf) folyamatok, ez az izomorfia nélkül nem értenénk meg a folyamatokat: a megértés az azonos alakúság felismerése. Ha nagytudású akadémikusaink valamelyike beleolvasna a fentiekbe, elképedve állapítaná meg, hogy mennyire nélkülözöm az alapvető nyelvi és néprajzi ismereteket: egy barbár nép szedett-vett nyelvében ilyen tudást feltételezni csak egy summer-magyarológus, félművelt, félnótás stb. tud, a magas Akadémiától az ilyen gondolatokat állandó tömjénezéssel távol tartják. Csak egy páran küzdünk, ezért én inkább Thermopylere mint jelképre kérdeznék rá: a szoros melyik oldalán van a veszélyesebb ellenség? Csatlakozva SzekeresShez: ha ez a két szó tótul esett volna, ma a címerükben a dupla kereszt helyett dupla marha lenne. kréta | ||
➤ 296 hozzászólása |
soproni | 295. | 2009.06.29. 16:14 |
Kedves Sanyi! | ||
➤ 295 hozzászólása |
soproni | 294. | 2009.06.29. 06:25 |
Kedves Dengisz! | ||
➤ 294 hozzászólása |
Keresés honlapon
|
Szekeres Sándor
Az ELTÉVEDT IDŐSZÁMÍTÁS
és a betlehemi csillag
A könyv a múlt és a jelen sérthetetlen dogmáit kérdőjelezi meg, érzékeny pontokat érintve a társadalmi közérzeten, mind a hétköznapokra, a tudományos életre és a hit világára vonatkoztatva. Szó lesz a valódi betlehemi csillagról, a történelmi, azaz a pártus Jézusról, a valós keresztre feszítéséről és egy szörnyű végű összeesküvésről, aminek egyik következménye a téves időszámításunk és a kronológiánk sötét középkora.
Talán nem is véletlen, hogy most íródott meg a könyv. Ismét az útkeresés korában járunk. Létezésünk és hitvilágunk alapjai esnek szét, új kérdések jönnek, új válaszok kellenek.
Ezek alapjait érinti meg a könyv, új szemléletet adva az eddig érinthetetlennek gondolt tabuknak.